Plán K
Strategie odpovědného
podnikání KPMG
Karel Růžička
partner odpovědný za CSR
Podnikáme odpovědně! V uplynulém roce jsme se opět přesvědčili, že snaha o dlouhodobou udržitelnost a odpovědné podnikání je krok správným směrem, což se nám potvrdilo při předávání ocenění TOP Odpovědná firma 2018. Velice si vážím toho, že jsme za náš dlouhodobý přístup a přínos ke společenské odpovědnosti získali ocenění BEST OF TOP Odpovědná firma a vstoupili jsme tak do pomyslné síně slávy. Je to pro nás zároveň závazek neusnout na vavřínech a rozvíjet a posouvat naše aktivity blíže k udržitelnosti. Strategie KPMG vychází z témat, která jsou pro naše podnikání klíčová. Pečujeme o naše zaměstnance, stavíme na etickém a transparentním jednání, pomáháme neziskovému sektoru k efektivnějšímu fungování, inspirujeme k odpovědnému podnikání. Druhým rokem po sobě se nám podařilo snížit uhlíkovou stopu a do odpovědného fungování zapojujeme prvky cirkulární ekonomiky.
Strategie
Naše vize
Dlouhodobá udržitelnost našeho podnikání prostřednictvím kultivace podnikatelského prostředí v ČR a reakce na další rizikové faktory, které nás do budoucna ohrožují.
Analyzujeme dopady našeho podnikání na společnost, ekonomiku a životní prostředí. Tyto dopady diskutujeme se stakeholdery a oblasti identifikované jako klíčové pokrýváme ve strategii společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Řídíme se strategií pro období 2016–2020, kterou nazýváme Plán K. Ten stojí na těchto klíčových oblastech:
-
Pomáháme tím, co umíme
- Přispíváme k rozvoji společnosti prostřednictvím našich odborných znalostí.
- Využíváme našich odborných znalostí k podpoře odpovědného podnikání u mladé generace.
- Neziskovým organizacím a sociálním podnikům pomáháme zefektivnit jejich činnost a tím získat více prostoru pro samotné dobročinné aktivity.
-
Etika a transparentnost
- Jdeme příkladem a všemi dostupnými způsoby podporujeme transparentnost a etické jednání na trhu.
- Otevřeně komunikujeme se všemi relevantními skupinami.
- Zaměřujeme se na kvalitu. Ta pro nás není abstraktním konceptem, je výsledkem postupů, procesů a integrity, které uplatňujeme při poskytování služeb klientům.
- Naše podnikání svým charakterem přispívá ke zvyšování transparentnosti českého podnikatelského prostředí.
-
Péče o zaměstnance
- Naši zaměstnanci jsou pro nás klíčoví.
- Pečujeme o ně, pomáháme jim v jejich rozvoji a snažíme se vytvářet inspirativní pracovní prostředí i formou aktivit v oblasti trvale udržitelného rozvoje.
-
Odpovědné fungování
- Vkládáme principy odpovědnosti do všech operativních funkcí.
- Zapojujeme sociální podniky a neziskové organizace do našeho dodavatelského řetězce.
- Snažíme se fungovat šetrně s ohledem na životní prostředí.
- Z povahy našeho podnikání nejsme velkým znečišťovatelem životního prostředí. Přesto se snažíme pravidelně monitorovat naši uhlíkovou stopu a průběžně ji snižovat.
Cíle udržitelného rozvoje
Sedmnáct cílů udržitelného rozvoje neboli SDGs představuje program a klíčové úkoly pro období 2015–2030. Na jejich formulaci se podíleli jak členské státy OSN, tak neziskové organizace, zástupci soukromého sektoru, akademické půdy, ale také občané z celého světa. SDGs vyzývají k akci a připomínají, že na cestě za prosperitou nesmíme zapomínat na ochranu planety. Úsilí o snížení chudoby musí jít ruku v ruce se strategiemi, které podporují ekonomický růst a řeší řadu společenských potřeb včetně vzdělávání, zdravotní péče, sociální ochrany a růstu pracovních příležitostí. Tyto strategie by měly zároveň zohledňovat otázky změny klimatu a ochrany životního prostředí.
SDG 4 „Zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat celoživotní vzdělávání pro všechny“ není jen jedním cílem, ale je to klíčový faktor pro všech 17 cílů. Vzdělávání a celoživotní učení jsou jakousi jízdenkou z chudoby k úspěchu, pomáhají proti nestabilitě a nerovnosti. Cítíme, že cíl 4 je oblast, které můžeme jako znalostní a dovednostní organizace nejvíce přinést. Prostřednictvím našich interních i externích programů přispíváme k rozvoji vzdělanosti v české společnosti a prohlubujeme znalosti a dovednosti našich zaměstnanců. A zároveň tak přispíváme i k plnění dalších cílů.
Ocenění v oblasti společenské odpovědnosti
Odborná porota soutěže TOP Odpovědná firma 2018 ocenila náš přístup ke společenské odpovědnosti a udržitelnosti hned v několika kategoriích. Naše strategie odpovědného podnikání získala zlato v hlavní kategorii soutěže TOP Odpovědná velká firma 2018. Nejvyšší ocenění získal i náš report o společenské odpovědnosti Plán K. A pomyslnou třešničkou na dortu pro nás bylo uvedení KPMG Česká republika do síně slávy společenské odpovědnosti, tzv. BEST OF. Dařilo se nám i v kategorii TOP Odpovědná firma v komunitě, v níž byl stříbrem oceněn náš program Cesta k udržitelnosti. Bronz jsme si tentokrát odnesli z kategorie Firemní dobrovolnictví. Ocenění jsme získali za náš přístup k expertnímu i manuálnímu dobrovolnictví a podporu našich zaměstnanců v angažovanosti. Velice si vážíme všech ocenění a jsou pro nás motorem do dalších let.
Skupiny, se kterými vedeme dialog
Pravidelně vedeme s okolím dialog o dopadech našeho podnikání na společnost, ekonomiku a životní prostředí. Udržujeme kontakt s jednotlivými zájmovými skupinami a v řadě důležitých témat s nimi v oblasti udržitelného podnikání spolupracujeme.
Aktivně komunikujeme s našimi zájmovými skupinami, mezi něž patří:
- Provádíme pravidelný průzkum spokojenosti klientů, setkáváme se s nimi na osobních schůzkách, pořádáme odborné konference a jiné akce, kde s nimi můžeme o naší spolupráci diskutovat.
- Aktivně komunikujeme prostřednictvím našich internetových stránek a sociálních sítí. Připravujeme pravidelné informační materiály, v nichž informujeme o dění v naší společnosti i o službách, které poskytujeme.
- Pravidelně vydáváme Marwick, magazín pro klienty a příznivce KPMG Česká republika.
- Aktivně pracujeme s médii, v nichž se objevují naši odborníci.
- Tématy odpovědného podnikání, na která naši klienti kladou důraz, jsou především etika a transparentnost, kvalita služeb a řízení rizik (důvěrnost informací, nezávislost), vzdělávání a trénink.
Komunikace
- Osobní schůzky
- Odborné konference a jiné akce
- Internetové stránky
- Sociální sítě
- Newslettery
- Média
- Průzkumy a studie
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Vzdělávání a trénink
- Kvalita služeb a řízení rizik
- S našimi zaměstnanci jsme v neustálém kontaktu prostřednictvím interních komunikačních kanálů, zaměstnaneckých akcí či školení v práci.
- V rámci každoročního průzkumu spokojenosti GPS (Global People Survey) zjišťujeme jejich názory a potřeby.
- V rámci programu MyPD (My Performance Development) probíhají pravidelné hodnoticí rozhovory zaměřené na pracovní výkon a osobní rozvoj.
- Scházíme se také prostřednictvím projektových skupin a tzv. group meetings (schůzky celých oddělení).
- Interní časopis Echo jsme přetvořili do online podoby a pravidelně tak informujeme zaměstnance o důležitých rozhodnutích vedení, výsledcích společnosti či zajímavých projektech. Píšeme ale také o společenských akcích, které jsme pořádali, nebo o sportovních aktivitách, jichž se účastnili naši kolegové.
- Důležitým prostředkem interní komunikace je rovněž firemní intranet, tzv. Portál.
- Mezi důležitá témata patří vzdělávání a trénink, péče o zaměstnance, pracovní prostředí, diverzita či podpora místních komunit.
Komunikace
- GPS (Global People Survey) – každoroční průzkum spokojenosti
- MyPD – pravidelná hodnocení
- Projektové skupiny
- Group meetings
- Interní online platforma Echo
- Společenské akce
- Sportovní skupiny
- Intranet
Důležitá témata
- Vzdělávání a trénink
- Péče o zaměstnance
- Pracovní prostředí
- Diverzita
- Místní komunity
- Etika a transparentnost
- Účastníme se všech významných pracovních veletrhů, na nichž se setkáváme se zájemci o práci v naší společnosti. Mezi ně patří i Big4 Day – pracovní veletrh pořádaný společně s ostatními poradenskými firmami v rámci tzv. Velké čtyřky.
- Aktivně s našimi budoucími zaměstnanci komunikujeme na sociálních sítích a samozřejmě i prostřednictvím našich internetových stránek.
- Důležitým zdrojem informací i kritických poznámek pro zlepšování našich služeb jsou pro nás dotazníky se zpětnou vazbou.
- Nejvíce skloňovanými tématy jsou pro naše potenciální zaměstnance a studenty vzdělávání a trénink, péče o zaměstnance, kariérní růst, pracovní prostředí a diverzita.
Komunikace
- Pracovní veletrhy
- Big4 Day
- Sociální sítě
- Internetové stránky
- Blog
- Dotazníky zpětné vazby
Důležitá témata
- Vzdělávání a trénink
- Péče o zaměstnance
- Pracovní prostředí
- Diverzita
- Snažíme se udržovat kontakt s našimi bývalými zaměstnanci a zajímá nás, kam se ubírají jejich kariérní cesty poté, co se rozhodli pro jiného zaměstnavatele.
- Připravujeme pro ně informační materiály, komunikujeme s nimi přes sociální sítě a internetové stránky. Pravidelně se setkáváme také osobně, například na alumni večírcích.
- Naši bývalí zaměstnanci nejčastěji vyzdvihují tato témata odpovědného podnikání: etiku a transparentnost, péči o místní komunity.
Komunikace
- Newsletter
- Pravidelná osobní setkání
- Internetové stránky
- Sociální sítě
Důležitá témata
- Networking
- Místní komunity
- Pravidelně se také setkáváme se zástupci regulačních a správních orgánů a rovněž dalších profesních skupin, pro něž pořádáme odborné konference a jiné akce.
- Na těchto akcích projednáváme témata jako etika a transparentnost, kvalita našich služeb a systémů řízení rizik.
Komunikace
- Pravidelná setkání
- Odborné konference a jiné akce
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Kvalita služeb a řízení rizik
- Prostřednictvím korporátní komunikace oslovujeme média a veřejnost.
- Komunikujeme s novináři a předními českými periodiky o našich postupech, službách a vizích, informujeme je o našich výsledcích a reagujeme na jejich dotazy.
- Vydáváme tiskové zprávy, odborné články a komentáře, pořádáme tiskové konference a osobní setkání se zástupci médií.
- Prosazujeme do mediální agendy témata odpovědného podnikání: etiku a transparentnost, kvalitu služeb a řízení rizik, podporu místních komunit.
Komunikace
- Tiskové zprávy, komentáře
- Tiskové konference
- Odborné články
- Osobní setkání
- Internetové stránky
- Sociální sítě
- Média
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
- Kvalita služeb a řízení rizik
- Místní komunity
- Ekologická stopa
- Místní komunity
- Osobně se setkáváme s jejich zástupci, pořádáme pro ně odborné a vzdělávací akce.
- Zaměstnanci neziskových organizací se nás během diskuzí o našem odpovědném podnikání nejčastěji ptají na místní komunity, etiku a transparentnost.
Komunikace
- Osobní setkání
- Dotazníky zpětné vazby
- Odborné akce
- Internetové stránky
Důležitá témata
- Místní komunity
- Etika a transparentnost
- Pravidelně se s nimi scházíme na obchodních schůzkách.
- Mezi důležitá témata našich setkání patří etika a transparentnost a také kvalita a šíře poskytovaných služeb.
Komunikace
- Obchodní schůzky
- Hodnocení dodavatelů
Důležitá témata
- Etika a transparentnost
Po vyhodnocení dopadu našeho podnikání na jednotlivé zájmové skupiny, případně dopadu těchto skupin na naše podnikání, jsme identifikovali jako prioritní klienty, zaměstnance a partnery, regulátory a profesní organizace, potenciální zaměstnance a studenty.
Na základě dialogu s nimi jsme definovali klíčová témata, kterým se v rámci Plánu K věnujeme a o nichž budeme dále reportovat.